Logo Ciepłowody ZS

News

„Warszawa da się lubić, tu szczęście można znaleźć, tutaj serce można zgubić”

04.06.2019

W dniach 27-29 maja br uczniowie klas VIIa i Va wraz z opiekunami udali się na trzydniową wycieczkę do Warszawy. Nad wychowankami opiekę sprawowały pani Jadwiga Strama, Małgorzata Strama i Magdalena Cieślachowska.

W poniedziałkowy poranek zebraliśmy się przed szkołą, by wyruszyć w kilkugodzinną podróż autokarową do naszej stolicy. Po dotarciu na miejsce, spotkaliśmy się z przewodnikiem, który przedstawił nam program wycieczki. Wspólnie udaliśmy się w kierunki Biblioteki Uniwersyteckiej, na dachu której znajduje się jeden największych i najpiękniejszych ogrodów dachowych w Europie. Wszystkie jego części połączone są kładkami, ścieżkami i mostkami. Ogród stanowi doskonałe miejsce wypoczynku nie tylko dla studentów i pracowników naukowych, ale także warszawiaków i turystów, którzy mogą stąd podziwiać panoramę miasta. Spod Centrum Nauki Kopernik , Krakowskim Przedmieściem pod Grób Nieznanego Żołnierza. Zmęczenie podróżą dało o sobie znać dlatego po obiadokolacji udaliśmy się do miejsca noclegowego aby odpocząć.

Drugi dzień przywitał nas słonecznym porankiem więc zaraz po pysznym śniadaniu wyruszyliśmy na kolejne spotkanie z przewodnikiem, który czekał na nas przed Stadionem Narodowym. Każdy z nas zasiadł na tarasie widokowym i mógł się poczuć jak kibic naszej reprezentacji. Następnie skorzystaliśmy z warszawskiego metra aby dostać się na Nowy Świat a stamtąd przed Pałac Prezydencki i pomnik Adama Mickiewicza. Kolejny punkt na naszej trasie to Zamek Królewski. Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo klasycystycznym. Potem powędrowaliśmy na ul. Świętojańską, gdzie mieści się Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Przerwa na obiad wszystkich ucieszyła i pozwoliła zregenerować siły przed kolejną porcją wrażeń. Czekał nas jeszcze wjazd na 30 piętro Pałacu Kultury i Nauki a także spacer uliczkami Starego Miasta. Wtedy dopiero przyszedł czas na zasłużony nocny odpoczynek.

Trzeci dzień przywitał nas deszczem, który jednak nie zniechęcił nikogo do zwiedzania pięknego parku przy Pałacu w Wilanowie i Łazienek Królewskich. Na koniec naszego pobytu w Warszawie zaplanowane zostało zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Miejsce to powstało, aby oddać hołd ludziom walczącym i tym, którzy poświęcili swoje życie za ojczyznę. Ekspozycja muzealna została zaprojektowana w niepowtarzalny sposób, cały czas oddziaływała na nas obrazem, światłem i dźwiękiem. Po przekroczeniu progu muzeum, zaczęliśmy się poruszać w scenerii z lat II wojny światowej. Chodziliśmy po granitowym bruku, wśród murów pokrytych dziurami po pociskach i emblematami Polski Walczącej.

Na parterze zwiedziliśmy między innymi salę „Telefony”, potem przeszliśmy przez salę „Okupacja”, w której ekspozycja poświęcona jest codziennemu życiu w okupowanej stolicy. Na ścianach obejrzeliśmy plakaty z okresu poprzedzającego wybuch wojny i okresu okupacji w Generalnym Gubernatorstwie. Duże wrażenie na wielu z nas zrobił stalowy monument, który przecina wszystkie poziomy ekspozycji. Jego ściany pokrywają daty kolejnych dni powstania i ślady po pociskach. Dobiegające z niego brzmienie bijącego serca – symbolizuje życie Warszawy w1944 roku. Kiedy przykładaliśmy ucho do każdej dziury po kuli, było w niej słychać dźwięki walczącego miasta – pełne grozy krzyki, odgłosy wystrzałów, powstańcze piosenki i audycje radiowe.

Z ogromnym zainteresowaniem obejrzeliśmy również replikę samolotu Liberator B-24J pilotowanego przez kapitana Zbigniewa Szostaka. Model samolotu wykonany jest w skali 1:1. Wmontowano do niego oryginalne części Liberatora, zestrzelonego w okolicach Bochni, podczas drogi powrotnej znad walczącej Warszawy. Wizyta w tym miejscu to prawdziwa, żywa lekcja historii, która pozostanie w naszej pamięci na długo.

W godzinach popołudniowych opuściliśmy mury Warszawy. Mamy świadomość jak wiele miejsc nie zobaczyliśmy, jak wiele jeszcze można podziwiać wędrując ulicami naszej stolicy. Jak śpiewał Adolf Dymsza:” Warszawa naprawdę da się lubić”.

Dyrektor Szkoły Zaprasza

Zegar

• :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.