Logo Ciepłowody ZS

NASZA SZKOŁA JEST OK

Nasza szkoła jest OK, czyli słów kilka o ocenianiu kształtującym

 

Jak motywować uczniów do nauki? Pytanie, które zadaje każdy nauczyciel, dyrektor, pedagog, a nawet rodzic. Sprawa bowiem nie jest łatwa. W czasach, w których młodych ludzi niewiele cieszy, niewiele zaskakuje, prawie nic nie szokuje, motywować do nauki jest trudno. Świat wokół wydaje się taki ciekawy, a szkoła taka nudna. Jednak nie musi tak być. I mamy na to dowody. Sami zobaczcie.

 

Nauka może cieszyć, gdy widzimy jej rezultaty. Dostrzegamy, w jakim kierunku idziemy. Wiemy, co opanowaliśmy, a nad czym koniecznie musimy pracować. Widzimy nasz cel. Treści lekcji mogą zaskakiwać, szczególnie, gdy wiemy, że jesteśmy jej kreatorami. Tworzymy rzeczywistość. Taka wizja jest fascynująca. Niejednokrotnie też lekcja może zszokować. Szczególnie na początku, gdy nauczyciel posługuje się patyczkami z wypisanymi imionami uczniów i losuje do odpowiedzi. Nadaje większej dynamiki na lekcji. Wyzbywa się stronniczości. Również stosowanie metod świateł drogowych, czyli krążków w kolorach zielonym, żółtym i czerwonym może dziwić. Światła sygnalizują, w jakim stopniu uczeń zrozumiał dane zagadnienie, pytanie lub problem. Pedagog natychmiast wie, na jakim etapie są wszyscy uczniowie w klasie. Może błyskawicznie reagować, czyli wyjaśnić.

Czy w takiej sytuacji motywowanie do nauki jest łatwiejsze? Oczywiście, że nie. Na ocenianie kształtujące składa się szereg metod. Jednym z ważniejszych elementów jest umiejętność określenia celu w języku ucznia. Dlaczego? Cel każdej lekcji, kartkówki, sprawdzianu czy zadania domowego jest różny. Aby dobrze przygotować się do pracy, musimy jasno sprecyzować, jaki ma być nasz cel. Co planujemy osiągnąć? Jeśli to zrobimy, łatwiej będzie nam skontrolować rezultat i poprawność naszej pracy.

Proces uczenia się ma być świetnie prosperującym przedsiębiorstwem, w którym uczeń jest niejako managerem. Zatem kim jest nauczyciel? Jest dobrym duchem, mentorem, osobą wskazującą właściwy kierunek, moderującym proces uczenia się. Przygląda się uczniom, analizuje ich prace, wyciąga wnioski i dokonuje tzw. oceny kształtującej. Uczeń wie, co robi dobrze, rozumie, co wymaga poprawienia, dodatkowo dostaje wskazówki, w jaki sposób powinien poprawić pracę i na koniec dowiaduje się, w jakim kierunku powinien pracować, aby osiągać zadawalające rezultaty.

Ocenianie kształtujące od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem szkół, które inwestują w rozwój swoich uczniów. Metoda jest bardzo efektywnym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów, czego dowodem jest wprowadzanie oceniania kształtującego w wielu krajach. Opinie na temat sposobów i metod, pracy nauczycieli i uczniów są bardzo pozytywne. Uważa się, że jest to jeden z najbardziej obiecujących kierunków reformowania oświaty. Najlepszym argumentem za jego wprowadzeniem są doświadczenia edukacyjne w Finlandii, gdzie ten sposób nauczania jest powszechny, a uczniowie osiągają najlepsze wyniki w badaniach PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów).

Ocenianie kształtujące zawitało również do naszej szkoły. Nauczyciele z Zespołu Szkół Samorządowych w Ciepłowodach od początku nowego roku szkolnego zapoznają uczniów i rodziców z nowym sposobem pracy. Program został wprowadzony w nauczaniu początkowym (w klasach pierwszych), w klasie czwartej SP oraz w pierwszej klasie gimnazjum. Nauczyciele uczestniczą w kursach i szkoleniach. Ponadto zostały powołane zespoły, w których prowadzone są comiesięczne warsztaty pod kierunkiem lidera. Nauczyciele śledzą nowości oraz doświadczenia pedagogów z całej Polski za pomocą platformy edukacyjnej CEO (Centrum Edukacji Obywatelskiej) oraz mediów społecznościowych. Uczestniczą w rozmowach z mentorami oraz kierownikami kursów. Ocenianie kształtujące stało się pasją niejednego z naszych nauczycieli. Podobnie jak uczniowie, również pedagodzy świetnie się bawią i uczą. Stawiamy na rozwój, otwartą głowę i pomysły inspirujące naszych uczniów. Mamy wspólny cel: świadome, zaangażowane, myślące i zadowolone dziecko. Szkoła ma być OK.

 

Dyrektor Szkoły Zaprasza

<p><br /> </p>


 

              BEATA LIS
          dyrektor.zss@wp.pl

ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH
UL. SZKOLNA 2
57 - 211 CIEPŁOWODY
tel. / fax   74 8103444
zss@onet.pl

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

wrzesień 2017
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.